
17-3801
IN THE

United States Court of Appeals
FOR THE SECOND CIRCUIT

SARAH PALIN, an individual,

Plaintiff-Appellant,
—against—

THE NEW YORK TIMES COMPANY,

Defendant-Appellee.

ON APPEAL FROM THE UNITED STATES DISTRICT COURT

FOR THE SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

CASE NO. 1:17-CV-04853-JSR, HON. JED S. RAKOFF

BRIEF OF AMICI CURIAE ADVANCE PUBLICATIONS, INC.,

THE ASSOCIATED PRESS, BLOOMBERG L.P., BUZZFEED INC.,

CABLE NEWS NETWORK, INC., DOW JONES & COMPANY, INC.,

THE E.W. SCRIPPS COMPANY, GANNETT CO., INC., HEARST

CORPORATION, HOME BOX OFFICE, INC., MEDIA LAW

RESOURCE CENTER, INC., NEW YORK NEWS PUBLISHERS

ASSOCIATION, REPORTERS COMMITTEE FOR FREEDOM OF THE

PRESS, AND WP COMPANY LLC D/B/A THE WASHINGTON POST IN

SUPPORT OF DEFENDANT-APPELLEE THE NEW YORK TIMES

COMPANY’S PETITION FOR PANEL REHEARING

AND REHEARING EN BANC

d

FLOYD ABRAMS

LAUREN PERLGUT

CAHILL GORDON & REINDEL LLP

80 Pine Street

New York, New York 10005

(212) 701-3000

Attorneys for Amici Curiae

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page1 of 16



i 

CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT 

Pursuant to 26.1 of the Federal Rules of Appellate Procedure, amici curiae

provide the following disclosures of corporate identity: 

Advance Publications, Inc. has no parent corporation, and no publicly held 

corporation owns 10% or more of its stock. 

The Associated Press has no parent corporation, and no entity owns 10% or 

more of its stock. 

Bloomberg L.P. is a limited partnership, its general partner is Bloomberg 

Inc., and no publicly held corporation owns ten percent or more of Bloomberg 

L.P.’s limited partnership interests. 

BuzzFeed Inc. is a privately owned company, and National Broadcasting 

Company (NBC) owns 10% or more of its stock. 

Cable News Network, Inc. (“CNN”), a Delaware corporation, is an indirect 

subsidiary of AT&T Inc., a publicly-traded company; no publicly held company 

owns 10% or more of AT&T Inc.’s stock. 

Dow Jones & Company, Inc., is a Delaware corporation with its principal 

place of business in New York.  News Corporation, a publicly held company, is the 

indirect parent corporation of Dow Jones. Ruby Newco, LLC, an indirect 

subsidiary of News Corporation and a non-publicly held company, is the direct 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page2 of 16



ii 

parent of Dow Jones.  No publicly held company directly owns 10% or more of the 

stock of Dow Jones. 

The E.W. Scripps Company is an Ohio corporation, and there is no parent 

corporation or entity that owns more than 10% of its stock. 

Gannett Co., Inc. is a publicly traded company with no parent corporation.  

BlackRock, Inc. and the Vanguard Group each own 10% or more of Gannett’s 

stock. 

Hearst Corporation is a privately held company with no parent company 

that owns 10% or more of its stock.  

Home Box Office, Inc. is an indirect subsidiary of AT&T Inc., a publicly-

traded company; no publicly held company owns 10% or more of AT&T Inc.’s 

stock. 

Media Law Resource Center, Inc. is a nonprofit membership association 

that has no parent corporation and issues no stock.

New York News Publishers Association is a nonprofit organization that 

has no parent company and issues no stock. 

Reporters Committee for Freedom of the Press is an unincorporated 

association of reporters and editors with no parent corporation and no stock. 

WP Company LLC d/b/a The Washington Post is a wholly-owned 

subsidiary of Nash Holdings LLC, a holding company owned by Jeffrey P. Bezos.  

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page3 of 16



iii 

WP Company LLC and Nash Holdings LLC are both privately held companies 

with no securities in the hands of the public.   

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page4 of 16



iv 

TABLE OF CONTENTS 

CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT .......................................................... i

INTRODUCTION AND STATEMENT OF INTEREST OF AMICI CURIAE ....... 1

ARGUMENT ............................................................................................................. 2

I. This Court’s Opinion is Inconsistent with New York Times v. Sullivan. ........ 2

CONCLUSION .......................................................................................................... 7

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page5 of 16



v 

TABLE OF AUTHORITIES 

 Page(s) 

Cases 

Ashcroft v. Iqbal, 
556 U.S. 662 (2009) .......................................................................................... 1, 7 

Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 
550 U.S. 544 (2007) .......................................................................................... 1, 7 

Celle v. Filipino Reporter Enterprises Inc., 
209 F.3d 163 (2d Cir. 2000) ............................................................................... 3n 

Church of Scientology Int’l v. Behar, 
238 F. 3d 168 (2d Cir. 2001) ................................................................................ 2 

Garrison v. Louisiana, 
379 U.S. 64 (1964) ............................................................................................ 3-4 

Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 
491 U.S. 657 (1989) .............................................................................................. 4 

Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 
501 U.S. 496 (1991) .............................................................................................. 7 

New York Times Co. v. Sullivan, 
376 U.S. 254 (1964) .....................................................................................passim

Old Dominion Branch No. 496, Nat. Ass’n of Letter Carriers, AFL-
CIO v. Austin, 
418 U.S. 264 (1974) ............................................................................................ 5n 

Reliance Ins. Co. v. Barron’s, 
442 F. Supp. 1341 (S.D.N.Y. 1977) ................................................................... 3n 

Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 
403 U.S. 29 (1971) .............................................................................................. 5n 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page6 of 16



vi 

St. Amant v. Thompson, 
390 U.S. 727 (1978) .............................................................................................. 4 

Constitutional Provisions 

First Amendment .................................................................................................... 1-2 

Internet Sources 

Merriam-Webster’s Online Dictionary, available at 
https://www.merriam-webster.com/dictionary/reckless ....................................... 4 

Treatises 

Robert D. Sack, Sack On Defamation (5th ed. 2017) ................................................ 3 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page7 of 16



1 

INTRODUCTION AND STATEMENT OF INTEREST OF AMICI CURIAE1

The amici curiae2 are media companies and organizations of journalists and 

publishers.  All of them are dedicated to and dependent upon the First Amendment 

protections previously articulated by the Supreme Court and this Court and applied 

in cases in this and other courts throughout the nation. Most of them participated in 

a previous amici curiae brief submitted in this case to this Court that supported 

Defendant-Appellant The New York Times Company (“The Times”) with respect 

to the application of principles set forth in Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662 (2009) 

and Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007).  This brief does not 

focus on arguments made in that brief about the scope and nature of those 

principles.  Nor does it address issues relating to the hearing commenced by the 

district court to assist it in deciding if Plaintiff-Appellant Sarah Palin’s complaint 

stated a plausible claim.  

1 No party’s counsel authored this brief. No party, party’s counsel, or person other 
than amici curiae, their members, or their counsel provided money for the brief’s 
preparation or submission. 

2 The amici curiae are Advance Publications, Inc., The Associated Press, 
Bloomberg L.P., Buzzfeed, Inc., Cable News Network, Inc., Dow Jones & 
Company, Inc., The E.W. Scripps Company, Gannett Co., Inc., Hearst 
Corporation, Home Box Office, Inc., Media Law Resource Center, Inc., New York 
News Publishers Association, Reporters Committee for Freedom of the Press, and 
WP Company LLC d/b/a The Washington Post. 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page8 of 16



2 

The single issue this brief does address relates to this Court’s treatment of 

the Supreme Court’s epic opinion in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 

(1964) (“Sullivan”) in the Panel’s August 6, 2019 Opinion (the “Opinion”).  In 

supporting the petition of The Times, the proposed amici are well aware of the 

infrequency with which petitions for panel rehearings are granted, let alone en 

banc review of panel decisions.  They submit this brief because they believe that 

the decision of this Court is at such variance with Sullivan itself that, if followed, it 

could lead to significant limitations of speech about public figures that has long 

been protected by the First Amendment. 

 ARGUMENT 

I. This Court’s Opinion is Inconsistent with New York Times v. Sullivan.  

The central holding of the Supreme Court’s decision in Sullivan was that a 

public figure plaintiff must prove that an allegedly libelous statement was made with 

actual malice, a term defined by the Court and repeatedly restated by that Court and 

this as meaning a statement made “with knowledge that it was false or with reckless 

disregard of whether it was false or not.”  Id at 280.  That statement was repeated by 

this Court in this case, with citations to and quotations from Sullivan itself as well 

as to the case of Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F. 3d 168, 173–74 (2d 

Cir. 2001), one of the many Second Circuit cases that have quoted and sought to 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page9 of 16



3 

apply it.  See Opinion at 7, 19 n. 39.  But that was the very standard that the amici

submit this Court did not correctly apply in its assessment of The Times’ appeal. 

This Court’s error stemmed from its interpretation and application of the 

words “reckless disregard” set forth in Sullivan, words that in the context of libel 

litigation have never been interpreted to mean what they appear to say.  As Judge 

Sack has written in his text on libel, “the term ‘reckless disregard’ is, without further 

definition, as thoroughly misleading as ‘actual malice.’  Constitutional 

‘recklessness’ is as little related to the common meaning of ‘reckless’ as 

constitutional ‘malice’ is related to the dictionary, common-sense, or common-law 

definitions of that word.” Robert D. Sack, Sack On Defamation § 1.3.3 (5th ed. 

2017).3

The “further definition” referred to by Judge Sack was not long in coming 

from the Supreme Court.  The same year that Sullivan was released, the Supreme 

Court began to move far afield from any plain reading of “reckless disregard.”  In 

fact, the Court quickly began to articulate the meaning of those words in a manner 

more consistent with the spirit of the Sullivan ruling than any dictionary-rooted 

reading of those words.  In Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74 (1964), “reckless 

3 This Court elsewhere observed that:  “‘Actual malice is now a term of art having 
nothing to do with actual malice.’” Celle v. Filipino Reporter Enterprises Inc., 209 
F.3d 163, 194 (2d Cir. 2000) (quoting Reliance Ins. Co. v. Barron’s, 442 F. Supp. 
1341, 1349–50 (S.D.N.Y. 1977)). 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page10 of 16



4 

disregard” was read to mean a “high degree of awareness of. . . probable falsity.”  In 

St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1978) the words were interpreted as 

conveying that “the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his 

publication.”  In Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 

666 (1989), the Court made a point of saying that the “reckless disregard” language 

may not be read as referring to “highly unreasonable conduct constituting an extreme 

departure from the standards of investigation and reporting ordinarily adhered to by 

responsible publishers.”  In short, the recklessness articulated in Sullivan is not at all 

the standard dictionary definition of the term referring to lack of proper caution, 

carelessness, or irresponsibility.  See Merriam-Webster’s Online Dictionary, 

available at https://www.merriam-webster.com/dictionary/reckless (accessed 

August 26, 2019) (defining “reckless” as “marked by lack of proper caution;” 

“careless of consequences;” “irresponsible”). 

But repeatedly in its Opinion in this case the Court read and applied the word 

“reckless” in just that manner.  The Opinion based its conclusion that Palin’s 

Proposed Amended Complaint stated a plausible claim by applying the very notion 

of recklessness that Sullivan appeared to articulate but that later cases have 

disowned.  In one critical passage in the Court’s Opinion, it held that “at a 

minimum,” Palin’s allegations “gave rise to a plausible inference that [The Times’ 

editorial page editor James] Bennet was reckless when he published the editorial 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page11 of 16



5 

without reacquainting himself with the contrary articles published in The Atlantic

six years earlier.”  Opinion at 17.  But that is precisely what constitutionally defined 

“recklessness” is not.  It is not whether Bennet failed to “reacquaint” himself with 

earlier articles, which is the stuff of potential negligence; it is whether he had serious 

doubts about the truth of what he was publishing.4

The same is true of the Court’s conclusion about the inclusion of a hyperlink 

in the article which stated in unambiguous terms that “no connection had been made” 

between the Palin map and the shooting, a conclusion directly at odds with the 

editorial position of The Times that led to this litigation.  According to the Court’s 

Opinion, “it was arguably reckless for Bennett to hyperlink an article that he did not 

read.”  Id. at 18.  But in reaching that conclusion, once again the Court applied the 

wrong standard, since failing to read the hyperlink may arguably be “reckless” in 

some lay sense but had nothing to do with whether The Times said anything about 

Palin with a high degree of awareness that what it was saying was false.   

4 Immediately after its erroneous reliance on Bennet not having “reacquainted” 
himself with earlier articles, the Court added that the “plausible inference of 
recklessness” that arose from that supposed failure was “strengthened” by “Palin’s 
allegations that Bennet had reason to be personally biased against Palin and pro-
gun positions in general.” Opinion at 17.  But this is likewise insufficient to show 
actual malice since it is well established that “‘ill will toward the plaintiff, or bad 
motives, are not elements of the New York Times standard.’”  Old Dominion 
Branch No. 496, Nat. Ass’n of Letter Carriers, AFL-CIO v. Austin, 418 U.S. 264, 
281 (1974) (quoting Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29, 52 n. 18 
(1971)).   

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page12 of 16



6 

The hyperlink example illustrates how far afield the Court’s misconception of 

recklessness took it.  It was undisputed that the editorial at issue linked readers to an 

article that offered a contradictory view to that in The Times editorial about any 

connection between the Palin map and the shooting.  The link was set forth in one 

of the very sentences corrected by The Times the day after the editorial appeared, a 

sentence at the core of Palin’s case.  At the least, linking the article was inconsistent 

with seeking to knowingly publish false information in order to harm Palin, and the 

district court correctly concluded that it was implausible that The Times had acted 

with actual malice when it “included as a hyperlink an article undercutting its own 

conclusion.”  Opinion at 18.  This Court’s response was to characterize The Times

as reckless since the editor had not personally read the hyperlink, an irrelevancy with 

respect to anything bearing on The Times’ state of mind.  In doing so, the Court 

offered no basis for concluding that it was plausible that an entity dedicated to 

defaming Palin would have printed, without comment, a hyperlink so favorable to 

her and so at odds with its own editorial.    

Claims of recklessness are commonplace in public figure libel cases.  

Recklessness is generally far easier to prove—and certainly to assert—than actual 

knowledge of falsity.  It is thus neither surprising nor unusual that so much of Palin’s 

argument (and ultimately this Court’s opinion) focused on The Times’ allegedly 

reckless conduct.  See, e.g., Opinion at 14 (describing Appellant’s claim that Bennet 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page13 of 16



7 

“at least was reckless”); id. at 17 (concluding that “there was a plausible inference 

that Bennet was reckless”). 

Determinations as to whether recklessness has been sufficiently plausibly 

alleged are of particular import on motions to dismiss in public figure libel cases 

since in those cases actual malice must be proved by “clear and convincing” 

evidence, Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 510 (1991)—a 

deliberately demanding standard adopted to assure far-reaching protection for 

journalists when they write about newsworthy and often powerful individuals.  

When the Constitution itself limits recovery that might have been available at 

common law, it is particularly important that the plausibility analyses compelled by 

Twombly and Iqbal correctly apply constitutional norms.  The amici do not believe 

that this Court did so in its Opinion.  It is for this reason that the amici respectfully 

submit that whatever path this case may take in the future, errors of the magnitude 

described in this submission about the very nature of constitutionally defined 

recklessness should not remain outstanding as the judgment of this Court. 

CONCLUSION 

The amici urge the Court to grant rehearing by the Panel or the Court en 

banc. 

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page14 of 16



8 

Dated: August 27, 2019 

       Respectfully submitted, 

CAHILL GORDON & REINDEL LLP 

By:   /s/ Floyd Abrams       
FLOYD ABRAMS

LAUREN PERLGUT

80 Pine Street 
New York, New York 10005 
(212) 701-3000 

Attorneys for Amici Curiae

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page15 of 16



CERTIFICATE OF COMPLIANCE 

This brief complies with the type-volume limitation of Rule 32(a)(7)(B) of the 

Federal Rules of Appellate Procedure because it contains 1,746 words, excluding 

the parts of the brief exempted by Rule 32(f). 

This brief complies with the typeface requirements of Rule 32(a)(5) and the 

type style requirements of Rule 32(a)(6) because it has been prepared in a 

proportionally spaced typeface using Microsoft Word in Times New Roman 14-

point font. 

Dated: August 27, 2019 

       Respectfully submitted, 

CAHILL GORDON & REINDEL LLP 

By:   /s/ Floyd Abrams       
FLOYD ABRAMS

LAUREN PERLGUT

80 Pine Street 
New York, New York 10005 
(212) 701-3000 

Attorneys for Amici Curiae

Case 17-3801, Document 119, 09/23/2019, 2662141, Page16 of 16


